Friday 29 November 2013

Trials.Count your blessings.

Bismillahirrahnirrahim ..


        Ada ketika,aku penat.Penat berharap sesuatu yang takkan jadi realiti.Kadangkala aku rasa macam aku dah negatif sangat.Act like I am the most ill fated person in this world.Tanya kat Tuhan,kenapa eh?Salah aku kat mana?Solat aku doa aku kenapa,tak diterima ke apa?Kenapa eh aku tak dapat benda yang aku nak sangat tu?Rasa kecewa yang teramat sangat.If ada kawan kecewa dengan masalah yang melanda hidup dorang,mintak nasihat aku,aku macam sempoi je cakap "Relek la.Tuhan tak nak bagi lagi.Esok lusa dia bagi sesuatu yang jauh lagi baik yang hang tak nampak kot.Husnuzon dengan Tuhan.Bab aqidah jangan main2".Fuh,aku kata macam aku ustazah pilihan.Kadang-kadang selit nama Hlovate sikit.Selit quotation macam dalam novel Contengan Jalanan.Laju je cakap gebang camtu sambil bagi tisu suruh dia kesat air mata.Wahahaha.But bila aku yang dapat troubles tu,rasa macam hipokrit abis.Semua yang pernah terucap kat kawan tu rasa macam rubbish.Rasa macam aku tak boleh nak handle pun perasaan tu.

        Tapi fikir balik,Tuhan dah bagi banyak benda dah.Nikmat sihat sekarang ni,nikmat anugerah mak ayah yang masih ada,nikmat dapat kawan yang baik-baik,nikmat Tuhan bagi berjaya sampai tahap ni even tak grad lagi .. Banyak tak terkira.Takkan sebab satu dua benda tu,aku nak berterusan menangis sampai nak lari dari semua orang kot.Dalam Surah Ar-Rahman "Maka nikmat TuhanMu yang manakah yang kamu dustakan?" Menusuk jantung.I feel it now.2 hari lepas.Aku sedih sbb beberapa perkara.Aku rasa macam tak nak cakap dengan sesiapa pun hari tu.Aku cuma nak luahkan dengan orang yang paling rapat dengan aku.Call dari mak yang aku termiss sbb tengah kelas,aku tak call balik pun.Call dari kawan,semuanya aku reject.Dah balik kelas petang tu,tengok whatsapp,tetiba banyak je msg masuk.Dari Balqis hantar gambar photo gedik dia,sambil nasihat aku sampai buat aku gelak-gelak sakit perut ketawa,sikit-sikit hilangkan kesedihan aku.And for sure,bila sedih aku cari kawan baik aku.Ken kat Mesir.Aku luahkan kat dia.Macam biasa,kata-kata dia sentiasa jadi perangsang buat aku.Aku suka dia sbb dia positive.Pastu ada je kawan lain yang tetiba msg even tak tau pun masalah aku.Kawan jauh yang dok luar negara matahari terbit,maybe baru dapat cahaya mentari nak msg kot.Kah3.Bertanya khabar.Pelik.Kebetulan ke apa?Aku rasa seriously,rasa macam Tuhan bagi aku ujian,pastu dia jugak yang heals kesakitan tu.Dia hantar kawan2 untuk comfort aku.Sebab Dia Maha Berkuasa nak gerakkan hati orang untuk ingat kita.Perfect timing kan!

        And aku rasa life is beautiful.Dia bagi ujian.Pastu Dia jugak yang buat kita tenang,rasa bahagia dikelilingi kawan-kawan yang punya celoteh sendiri.I wanna appreciate my life.Start counting the blessings instead of the problems.Thanks guys!Alhamdulillah tsumma alhamdulillah ^_^ Bila ada masalah,manusia ada 2 hal yang dia akan buat berkait pada fitrah.Whether dia nak balik pada Tuhan,doa banyak2 atau dia dah give up dengan rahmat Tuhan.Mula rebel dan jauh dari Tuhan.Nauzubillah.

       Aku lebih prefer cerita masalah pada kawan baik.Why not my siblings?Relatives?Mak Ayah?Mak ayah dah tua,cukuplah mereka jalani hidup tanpa dorang risaukan kita.Siblings?There are times when your family members are like strangers and friends are like your own family.Setiap dari kita tak sama pemikiran dan fahaman even membesar sama-sama.Environment,kawan-kawan,banyak bagi pengaruh pada kita.So find those who can support you.




       

No comments:

Post a Comment